Opony do Forestera

Możliwości

Największy rozmiar opony, jaki można zamontować w Subaru Foresterze SG bez konieczności dokonywania modyfikacji, to 215/65 R16, co daje całkowitą średnicę 68,59 cm, w tym wysokość ściany bocznej to 2×13,97 cm. Standardowo, Forester był wyposażony w opony o rozmiarze 205/70 R15, z całkowitą średnicą 66,8 cm, w tym 2×14,35 cm wysokości ściany bocznej. Różnica w średnicach kół wyniesie 17.9 mm. Zastosowanie 215/65 R16 podniesie samochód o niecały centymetr (8.95 mm). Widziałem realizacje 215/65 R17. Tutaj samochód idzie do góry o 21.65 mm, jednak wymaga to doginania nadkoli przy użyciu młotka.

Porównanie opon

  • Opona 215/65 R16/R17 jest szersza niż 205/70 R15. Szersza powierzchnia styku może zwiększać przyczepność na różnorodnych podłożach, jednak może nie być tak efektywna na miękkim terenie, gdzie głębsze wgryzanie się w grunt lub śnieg jest zaletą.
  • 205/70 R15 charakteryzuje się wyższym profilem niż 215/65 R16/R17, co przekłada się na wyższą ścianę boczną (143.5 mm vs 139.75 mm).
  • Przyjęło się że dla pojazdów terenowych opony o profilu w zakresie 70-85 stanowią dobry kompromis między wydajnością w terenie a zachowaniem na drodze.
  • Opony z wyższym profilem lepiej amortyzują nierówności terenu i są bardziej odporne na uszkodzenia mechaniczne.
  • Opony o wyższym profilu mogą lepiej się deformować, co pozwala na lepsze dopasowanie do terenu i zwiększa powierzchnię styku z podłożem, poprawiając przyczepność w trudnych warunkach.
  • W terenie często korzystne jest obniżenie ciśnienia w oponach, aby zwiększyć ich powierzchnię styku i poprawić przyczepność. Opony o wyższym profilu zazwyczaj lepiej radzą sobie z obniżonym ciśnieniem, bez ryzyka zsuwania się opony z felgi.
  • Zamontowanie dużych kół, może uniemożliwić lub znacząco utrudnić założenie łańcuchów, które obok trapów, są jedną z tańszych i skuteczniejszych metod, które pozwolą się uratować w trudnym terenie.

Wnioski

Opona 215/65 R17 oferuje lepszą przyczepność na stabilnym podłożu i może poprawiać właściwości jezdne na utwardzonych drogach. Przydatne szczególnie w długich przelotach autostradowych. Natomiast, jeśli teren jest bardzo nierówny i pełen przeszkód, opona 205/70 R15 z wyższym profilem zapewni lepszą ochronę i amortyzację.

W przypadku Foresterów z wolnossącym silnikiem, które i tak nie są zbyt mocne, montaż większych opon może nie przynieść oczekiwanych korzyści, ani w terenie, ani na trasie. Zaleca się raczej inwestycję w dobre opony terenowe typu A/T niż zmianę rozmiaru felg. Dlatego też zdecydowałem się pozostać przy mniejszym rozmiarze opony (205/70 R15).

Tags: