Friluftsliv wymaga pewnych narzędzi. Nie każda jego forma i nie zawsze. Dzielne auto które poradzi sobie z kamienistą lub zaśnieżoną stromą drogą ale też komfortowo przewiezie amatora życia-na-wolnym-powietrzu z miasta do lasu może być prawdziwym „motorem” przygód. Moim niezastąpionym pomocnikiem w tej materii jest zasłużony Subaru Forester SG z dwulitrowym, wolnossącym silnikiem, stałym napędem na wszystkie (AWD) koła i reduktorem. Osobiście nie lubię kiedy ludzie wjeżdżają samochodami zbyt głęboko w las. Nie jestem fanem topienia aut w głębokim błocie – wolę inne formy bliskości z naturą. Dlatego nie potrzebuję terenówki, którą to Forester zdecydowanie nie jest (brak 4WD, brak ramy, zbyt mały prześwit). Czym zatem jest? „Świnka” to „uterenowione” kombi z bardzo dobrym napędem AWD.
Różnica między AWD (All-Wheel Drive) a 4WD (Four-Wheel Drive) polega na tym, jak systemy te dystrybuują moc na koła. AWD automatycznie dostosowuje moc do wszystkich czterech kół, reagując na utratę przyczepności. Subaru jest znane z systemu AWD o nazwie „Symmetrical All-Wheel Drive”, gdzie moc jest równomiernie rozkładana między przednie a tylne koła, poprawiając stabilność i trakcję.
Z kolei 4WD to system, który kierowca może ręcznie włączać lub wyłączać. Moc jest równomiernie rozkładana na wszystkie cztery koła, co jest przydatne w trudnych warunkach terenowych. Jednak jazda na asfalcie w trybie 4WD może negatywnie wpływać na układ przeniesienia napędu, szczególnie podczas skręcania na twardym podłożu, gdzie nie ma uślizgu a koła przednie i tylne pokonują różne odległości, może prowadzić do utraty kontroli nad pojazdem.
Skrzynia biegów o zmiennym zakresie
Skrzynie biegów o zmiennym zakresie umożliwiają kierowcy wybór pomiędzy wyższym a niższym zakresem przełożeń, wprowadzając nowy poziom wszechstronności, gdy niższe prędkości są bardziej odpowiednie dla terenu. Wyższy zakres jest zwykle używany w normalnych warunkach jazdy, a niższy zakres jest wybierany, gdy teren wymaga wyższego momentu obrotowego przy niskich prędkościach.
Skrzynia biegów Subaru o zmiennym zakresie jest uznawana za jedną z najbardziej efektywnych i wszechstronnych skrzyń AWD w branży motoryzacyjnej. Układ wysokie/niskie przełożenie umożliwia komfortową codzienną jazdę po mieście z opcją łatwego dostosowania się do bardziej wymagającego terenu off-road.
Symetryczny system AWD Subaru jest wyjątkowy, dodatkowo w warunkach off-road, redukcja przełożeń w niskim zakresie drastycznie obniża prędkość biegów; umorzliwiając skuteczne hamowanie silnikiem na stromych wzgórzach i ułatwiając wolne pokonywanie przeszkód z większą precyzją i kontrolą.
Modyfikacje
Nie drogie modyfikacje które mają na celu „uterenowić” Forka trochę bardziej lub zwiększyć ogólny komfort użytkowania samochodu.
- Podniesienie zawieszenia (3 cm – bezpieczne dla samochodu, na dystansach 59014129A-00/90SHA/3 i 59019129B-00/90SHA/3)
- Opony AT (YOKOHAMA GEOLANDAR A/T G015 205/70R15 96 H)
- Osłona miski tylnego dyferencjału, miski olojowej i szkrzyni.
- Kamera cofania
- Radio Sony XAV-AX1000 (https://youtu.be/CqpMCa_XkSk)
Często poruszane tematy
- Szum wiatru w okolicy lusterek. Bezramkowe drzwi wyglądają super, ale z czasem trójkątna uszczelka – mocowanie lusterka odgina się przepuszczając wiatr przy większych prędkościach. Rozwiązaniem tymczasowym jest dogęcie krawędzi uszczelki zaciskiem stolarskim. Najlepiej jednak wymienić trójkąty na nowe (czytaj dalej).
- Zaciśnięte hamulce. Forester SG5 wyposażony jest w mechaniczny Hill-Holder. W skład mechanizmu wchodzi sprężyna, która po wciśnięciu szprzęgła sprawia, że układ hamulcowy przestaje blokować koła. Jeśli sprężyna pęknie lub rozciągnie się za bardzo, auto pozostanie zahamowane. W razie awarii można dobrać jakąkolwiek sprężynę aby odblokować mechanizm. Docelowo trzeba wymienić na taką o właściwej charakterystyce (czytaj dalej).
- Maksymalna wielkość kół (bez liftu): Opona 215/65 R17 wchodzi po przygięciu przedniego nadkola. Teoretycznie największą dopuszczalną oponą jest 215/65 R16. Inną kwestią pozostaje to, czy taka opona ma sens (czytaj dalej).
- Jak holować/szarpać. W SG5 nie ma klasycznygo otworu na wkręcane ucho holownicze. Zamiast tego od dolu, pod silnikiem, po prawej i lewej stronie znajdują się dwa ucha które można wykorzystać do holowania lub unieruchomienia na lawecie. Przy mocniejszym szarpnięcu ucha z wysokim prawdopodobienstwem się wygną. Jednak jeśli nie ma innego wyjścia można przeciągnąć linę przez obyda otwory. Rozłoży to obciążenie na dwa punkty zmniejszając prawdopodobieństwo uszkodzenia (czytaj dalej)